יום רביעי

תורה: ספר יהושוע

הנושא המרכזי הוא כיבוש וחלוקה. לפי חז"ל התהליך הזה נמשך 14 שנה (7 כיבוש ו7 חלוקה). כיבוש הארץ היה מתוכנן אסטרטגית. המקום הראשון בו נלחמו היה יריחו שנחשבת כמנעולה של ישראל (מבחינה אסטרטגית נחשבת כמקום מאוד מרכזי). בפרק י"ב נראה כי היו כל"א מלכים בהם נלחמו עמי ישראל עם יהושוע. הארץ באותה תקופה בנויה מערי מלוכה. לכל עיר מלך העומד בראשה. אח"כ באה מלחמת הדרום ואח"כ מלחמת הצפון. היא התחילה כמלחמה נגד ערים בודדות והתפתחה למלחמה נגד בריתות וקואליציות.
יריחו כאמור הייתה העיר הראשונה, מנעולה של ישראל. לאחר כיבוש יריחו קל יותר לפלוש אל הארץ כולה. המיוחד בכיבוש יריחו היה שיריחו מוקפת חומה . יריחו נכבשה בדרך נס- במשך 7 ימים הקיפו את החומה וביום השביעי החומות נפלו.
משם המשיכו לעי כאשר שם הכיבוש אחר- שם יש תכנון צבאי וכבר לא בדרך נס. התכסיסים העיקריים בהם השתמשו זה שיטת המארב. בשני המקרים (גם ביריחו) יהושוע גם שלח מרגלים לפני המארב. רחב החביאה את המרגלים בביתה וסיפקה מידע למרגלים. ביתה היה בקיר החומה והיא העבירם אל תוך העיר.בסופו של דבר היא ניצלה בעת המלחמה. משם עברו למלחמת הדרום. ותחילה בירושלים, מלכי צדק. המלחמה האחרונה היא מלחמת הצפון שבראשה עומדת העיר חצור ומלכה, יבין.
4 מלחמות עיקריות בספר יהושוע: 2 נגד ערים בודדות ו-2 נגד קואליציות. בין לבין המלחמות מבצעים ברית עם הגבעונים. הם הערימו על ישראל שיחשבו שהם עם רחוק וכך כרתו עמם ברית. פרשת הגבוענים קשורה למלחמת הדרום. בגלל כריתת הברית החלה מלחמת הדרום. גבעון נמצאת באזור ירושלים ליד בית חורון.

החלק השני של ספר יהושוע עוסק בחלקות הארץ שנעשתה בשלושה מחזורים עיקריים:
1.    תחילה ראובן וחצי המנשה
2.    יהודה בנימין אפריים
3.    כל השאר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה