יום שבת

שני דרכים לתאר אנשים בתורה

לתורה יש 2 דרכים לתאר אנשים: על דרך ההיגד ועל דרך הראיה.
דוגמאות:
על דרך ההיגד:
-    תיאור חיצוני- שאול, יוסף, אבשלום, דוד, שרה, רבקה, רחל, לאה, גולית, אסתר, תמר.
-    אפיון פנימי (תכונות, קווי יופי)- נוח, אברהם, יעקב, עשו, משה, שלמה.

מאוד נדיר שנדע על הגיבור גם את התיאור החיצוני וגם את האפיון הפנימי. גם כשהתנך נותן תיאור חיצוני, אף פעם לא יודעים בדיוק איך הגיבור נראה. התיאור החיצוני בד"כ מדבר על תכונה אחת אצל הגיבור- נותן מראה כללי. ולתנ"ך יש אוצר מילים משלו לתאר את זה (יפה תואר, טובת מראה).
לגבי האפיון הפנימי- אצל נוח כבר בראשית הסיפור עליו התורה אמרה "נוח איש צדיק בדורותיו". על אברהם אין היגדים בראשית הדרך ולא יודעים מדוע נפלה הבחירה האלוהית דווקא על אברהם. עליו למדים בהמשך על דרך הראיה.

על דרך הראיה:
-    מעשים.
-    דיבורים.

דרך ההיגד היא הדרך הנדירה יותר בתנ"ך, דרך הראיה היא הדרך העיקרית. 

אברהם- הדמות החשובה הראשונה בספר בראשית. הוא קיבל צו אלוהים להתנתק מארצו בגיל 75. אברהם מבצע את הצו האלוהי- זה אחד הניסיונות שלו. לפי פשט הכתובים זהו הניסיון הראשון, לפי הדרש זהו הניסיון השני.
אברהם לקח את שרה אשתו ואת לוט בן אחיו, ואת כל רכושם והנפש שעשו בחרן ויצאו מחרן.
"נפש"- הכוונה עבדים ושפחות. אב אם זה כך למה זה לא נכנס תחת רכוש? ומה הכוונה בהנפש שעשו (לא עושים עבדים)?
רש"י לא הסתפק בפירוש זה והביא פירוש נוסף-  גיור הנשים. עשו- הכוונה לעיצוב מבחינה רוחנית, כמו שעושים בגיור. רש"י הביא פירוש זה כיוון שזה תורם לתיאור הרוחני דתי של אברהם.

הם הגיעו לארץ ואין תיאורי נוף, רגשות, תיאור קשיי המדבר והנדודים- התנ"ך מיד עובר לכניסה בארץ.
פרק י"ב פס ו'- "ויעבור אברהם בארץ עד מקום שכם, עד אלון מורא והכנענים אז בארץ.... לזרעך אתן את הארץ הזאת...".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה